הכלורופיל נמצא כיעיל גם במצבי דלקות כרוניות (דלקות מפרקים, קוליטיס כיבית ועוד)

מצוינים לדיאטה ומעכבים את סימני הגיל - המזונות העשירים ביותר בכלורופיל

הוא מכונה "הדם של הצמחים" ומספק שלל יתרונות בריאותיים - מניקוי הגוף ותוספת אנרגיה ועד לפעילות אנטי סרטנית ועיכוב תהליכי הזדקנות. 10 סיבות נהדרות להעשיר את התפריט בכלורופיל, מהם המזונות שעשירים בו במיוחד + הדרכים הכי טובות להכניס אותו לצלחת

אפרת נבון
פורסם:
את הכוכב הירקרק הקרוי כלורופיל אתם אמורים להכיר ולזכור עוד משיעורי הביולוגיה בבית הספר. אבל למי שקצת שכח, מדובר בפיגמנט שמעניק לצמחים את צבעם הירוק ומסייע להם לספוג אנרגיה מהשמש בתהליך הפוטוסינתזה. הכלל פשוט: ככל שהצמח ירוק יותר, כך הוא מכיל יותר כלורופיל. הנה כמה סיבות שאולי ישכנעו אתכם לצבוע את הצלחת בירוק בוהק.
עוד מזונות עם יתרונות:
1. הוא תורם לחיזוק מערכת החיסון
במחקר שפורסם ב־2005 בכתב העת Chinese Journal of Integrative Medicine, נבדקה התרומה של הכלורופיל להעלאת ייצור כדוריות הדם הלבנות השייכות למערכת החיסון. קבוצה אחת קיבלה תוסף כלורופיל, והקבוצה השנייה קיבלה Filgrastim - תרופה המשמשת בין היתר להגברת ייצור תאי הדם הלבנים. התוצאה הייתה מפתיעה: נמצא שבקבוצת הכלורופיל נרשמה עלייה גבוהה יותר של תאי דם לבנים לעומת הקבוצה שקיבלה את התרופה.
2. מעלה את רמות האנרגיה בגוף
הכלורופיל נחשב ל"דם של הצמחים". מחקר שפורסם בכתב העת The Journal of Food Science and Technology ב־2016, מצא שבנטילת תוסף כלורופיל המיטוכונדריות של התאים מסוגלות לייצר יותר ATP, מטבע הכוח של התא, ולכן ייצורם מעניק אנרגיה לגוף כולו. בנוסף נמצא כי צריכת כלורופיל משפרת את תפקוד תאי הדם האדומים, מעלה את רמות ההמוגלובין ומגבירה את הסירקולציה של החמצן בדם - כל אלה משפרים את תפקוד התאים בגוף ומעלים את רמות האנרגיה.
הידעת? לכלורופיל יש את אותו מבנה כימי של המוגלובין, אך בעוד שלהמוגלובין יש אטום של ברזל במרכזו, לכלורופיל יש אטום של מגנזיום, מה שאומר שבמקרה של חסך בהמוגלובין הכלורופיל יתפוס את מקומו וימלא את תפקידו.
3. נלחם בדלקות
במחקר שפורסם בשנת 2012 בכתב העת Inflammation נמצא הכלורופיל כאנטי דלקתי במצבים של דלקות אקוטיות (סינוסיטיס, דלקות גרון וכדומה). מחקר מאוחר יותר, שפורסם בכתב העת Molecules ב־2019, הראה כי מתן תוסף כלורופיל סייע במיגור החיידק העמיד MRSA. כמו כן במחקר שפורסם בכתב העת Journal of the American Chemical Society ב־2020, נמצא הכלורופיל כיעיל גם במצבי דלקות כרוניות (דלקות מפרקים, קוליטיס כיבית ועוד) מכיוון שהוא עוזר "לכבות" את החלבונים מעודדי הדלקת - הציטוקינים.
4. וגם בתאים סרטניים
בסקירת מחקרים שפורסמה ב־Food and Chemical Toxicology בשנת 2012 נמצא שהכלורופיל מסוגל למנוע את הספיגה של חומרים מסרטנים דוגמת אפלטוקסינים (שנמצאים בצורה טבעית בבוטנים, בתירס ובצמחים נוספים), ואף מונע נזק לגנים הנגרם מהם. אותם מחקרים מצאו גם שהכלורופיל מונע יצירת תאים סרטניים ומעכב את התפתחותם על ידי התערבות בחילוף החומרים שלהם, מניעת הזנתם וגרימה למוות תאי מתוכנן.
5. מעכב תהליכי הזדקנות
הודות להיותו נוגד חמצון עוצמתי, הכלורופיל נלחם ברדיקלים חופשיים המאיצים תהליכי הזדקנות והתפתחות מחלות כרוניות. כמו כן הוא תורם להפחתת סימני התבגרות הניכרים בעור כמו קמטים, פיגמנטציה, עור דק.
6. משפר את פעילות מערכת העיכול
הכלורופיל מזרז הוצאת פסולת, מונע עצירות ומסייע להאצת חילוף החומרים. בנוסף הוא מזין את חיידקי המעיים הידידותיים, שחיוניים למערכת עיכול מאוזנת ובריאה ומסייעים בספיגת המזון בצורה מיטבית.
7. מנקה את הגוף
בכבד הכלורופיל גורם להאצה אנזימטית שאחראית על הוצאת הפסולת מהגוף. נוסף על כך הוא גם מסייע לניקוי הדם מכיוון שהוא נקשר למתכות כבדות וגורם להפרשתן מהגוף.
8. מסייע לירידה במשקל
במחקר שנערך בשנת 2014 ופורסם בכתב העת Science Direct, נמצא שהכלורופיל תורם להפרשת גרלין, אינסולין וכולציסטוקינין - הורמונים הקשורים ליצירת תחושת שובע. עוד נמצא במחקר כי הכלורופיל מפחית ספיגה של שומנים וסוכר בגוף ובכך מסייע לבעלי משקל גבוה לרזות מהר יותר מאשר בלעדיו.
9. מחזק את מערכת השלד
הכלורופיל עשיר במגנזיום, המהווה רכיב חשוב בחיזוק העצמות ובספיגת הסידן בהן. המגנזיום שבו מסייע גם לחיזוק השרירים מכיוון שהוא אחראי לכיווץ תקין שלהם וכן לאנרגיה של תאי השריר.
10. מנטרל ריחות גוף
הכלורופיל מסייע גם להפחית ריח גוף לא נעים הנגרם מחיידקים גם בשל היותו אנטי בקטריאלי וגם בזכות תכונתו כמנקה רעלים, שבין השאר גורמים לריח גוף לא נעים.
מזונות עשירים בכלורופיל
  • עלים ירוקים - כמעט בכל המזונות מהצומח יש כלורופיל, אך בעלים הירוקים יש הכי הרבה והתרד בראשם (כוס תרד מכילה 24 מ"ג, לעומת 4־15 מ"ג בעלים אחרים). רמת הכלורופיל בעלים בסדר הולך ויורד: תרד, בוק צ'וי, חסה, מנגולד, כרוב ירוק, עלי קולרד, אצות (בעיקר ספירולינה), עלי לפת, פטרוזיליה, קייל, עלי חרדל.
  • ירקות ירוקים - ברוקולי, מלפפון, שעועית ירוקה, אספרגוס, כרוב ניצנים ואפונה.
  • פירות - בעיקר קיווי וענבים ירוקים.
  • אגוזים - בעיקר פיסטוק.
  • אבקות ירוקות - בחנויות הטבע אפשר למצוא אבקות ירוקות של צמחים ואצות שעשירות מאוד בכלורופיל. בחרו את האורגניות כדי להימנע משאריות של מתכות כבדות, חומרי ריסוס ואפלטוקסינים. אבקות לדוגמה: עשב שעורה, עשב חיטה, כלורלה, ספירולינה, מורינגה, מאצ'ה.

מהמדף למטבח: שני מתכונים עתירי כלורופיל

תערובת תיבול עשירה בכלורופיל
3 צפייה בגלריה
מזונות עשירים בכלורופיל
מזונות עשירים בכלורופיל
להעשרת סלטים, מרקים וגם קינוחים
(צילום: shutterstock)
מה צריך:
  • 1 כף אבקת ספירולינה אורגנית
  • 1 כף אבקת כלורלה אורגנית
  • 1 כף אבקת מורינגה אורגנית
  • 1 כף עשב שעורה אורגנית
  • 1 כף אבקת מאצ'ה אורגנית
מה עושים:
מערבבים את כל האבקות בצנצנת ושומרים במקום מוצל וקריר.
איך משתמשים:
  1. לתיבול שייקים, מרקים, סלטים: מוסיפים 1־2 כפות.
  2. להעשרת קינוחים כמו שוקולד ביתי או כדורי אנרגיה: מוסיפים 1־2 כפות למתכון של כ־10 יחידות.
מרק קרם פיסטוק
3 צפייה בגלריה
מזונות עשירים בכלורופיל
מזונות עשירים בכלורופיל
מרק עשיר בכלורופיל
(צילום: shutterstock)
החומרים ל־5 מנות:
  • 1 ראש ברוקולי (בעיקר הפרחים ומעט מהגבעול)
  • 1 כוס דחוסה בעלי תרד
  • 1 כרשה קצוצה (או בצל בינוני קצוץ)
  • 1 כפית מלח הימלאיה דק
  • 3 כפות חמאת פיסטוצלה (ממרח העשוי מפיסטוקים, שקדים ואגוזי נמר)
מה עושים:
  1. מניחים בסיר את כל הירקות, מכסים במכסה ומבשלים כ־10 דקות על להבה נמוכה.
  2. מוסיפים מים לסיר עד כדי כיסוי, מביאים לרתיחה ומתבלים במלח. מנמיכים את הלהבה ומבשלים כחצי שעה עד להתרככות הברוקולי.
  3. טוחנים את המרק בבלנדר ידני למחית חלקה, מוסיפים את חמאת הפיסטוק, מערבבים ומגישים.
הכותבת היא נטורופתית מוסמכת, מנהלת מרכז "תרפא" לבריאות טבעית ומחברת הספר "טעים לאכול בריא"
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button